Dag 4

3 mei 2019 - Willemstad, Curaçao

Er staat ontzettend veel wind op het eiland al vanaf het moment dat we hier arriveerde. Wij kijken vanaf een bankje op een hoger gelegen gedeelte naar het dok en de wind suist om onze oren! Levi is eerst binnen gefilmd waar ze de keuze kaarten oefenen maar ook dat hij op een zitzak gezet is met zijn voeten verzwaard in een bak met bonen! Hij bleef mooi rechtop zitten!

Apart zou je denken maar dit alles heeft te maken met sensorische integratie. Levi gooit nogal gauw zijn benen de lucht in en door de verzwaring helpen ze hem hierin om zijn voeten aan de grond te houden. Dit heet het proprioceptieve systeem in de hersenen, diepe waarneming. De bak met bonen werkt als prikkel die de hersenen activeren op het tactiele systeem in de hersenen, voelen. Door hem zelf in een zitzak te laten zitten leg je de aandacht op het vestibulair systeem, evenwicht! Dit zijn de drie fundamentele bouwstenen in de hersenen waaruit je verder kan bouwen. Je begrijpt dan ook wanneer 1 of meerdere van deze bouwstenen anders ontwikkeld zijn er een ontwikkelingsachterstand ontstaat. Bijv. Het vestibulair systeem is bij Levi verstoord waardoor coördinatie/ grove motoriek/huppelen/ rennen/ klimmen niet eerder ontwikkeld kunnen worden alvorens eerst met het fundament te werken.

En daarvoor komen we juist helemaal speciaal naar curacao! Het is moeilijk om het op een juiste manier te verwoorden want eigenlijk moet je het hier zien en voelen en dan begrijp je pas hoe men hier met kennis passie en enthousiasme te werk gaan!!

1. Henriette:
    3 mei 2019
    Mooi werk ! doen die mensen daar. Leuk zo'n ongedwongen happy hour. De meiden krijgen ook hun aandacht. Heerlijk met gezin genieten en wat een indrukken. Groetjes uit Hardinxveld.